Câți dintre noi oare au auzit până în acest moment de Jonathan Favreau?

Dacă m-ar fi întrebat cineva acum cațiva ani m-aș fi gândit că e actor, sigur actor după  nume. Aș mai fi zis că e poate vreun sportiv care nu a apucat să se lanseze pe prima scenă a lumii sportului pentru că s-a accidentat de tânăr.

Ei bine, oricare ar fi fost răspunsul aș fi greșit cu vârf și îndesat.

Jonathan Favreau a fost omul care l-a consiliat în materie de discursuri vreme de 8 ani de zile pe președintele Statelor Unite ale Americii, Barack Obama.

În tot acest timp a construit alături de Obama discursuri care au ajuns pe tot mapamondul. Unele bune, altele foarte bune și alte câteva geniale. Indiferent că suntem adepții ideii că președintele Americii nu este altceva decât un executant bun sau credem cu tărie că în biroul oval se află printre cei mai puternici și influenți oameni  ai planetei, tot ce pot spune este că nu este deloc ușor să construiești discursuri pentru președintele Americii.

Momente de criză, războaie pe glob sau atentate teroriste, tu ca președinte de stat ești nevoit să comunici. Știi cum spune primul principiu al comunicării: “În ziua de azi nu poți să nu comunici”. Totul spune ceva despre tine. Chiar dacă taci, tot comunici ceva. Iar tăcând îi lași pe ceilalți să tragă singuri concluziile.

Deci, am putea spune că viața de consultant al președinților de stat este una destul de grea. Avem de învățat multe de la ei, ca de la oricine în viața asta.

Așadar, în articolul de astăzi vreau să vorbim despre o pildă, un sfat pe care ni-l oferă Jonathan Favreau vis-a-vis de Public Speaking, după 8 ani de zile de lucru cu Obama.

“În experiența mea de speaking, am observat faptul că mulți comunicatori se concentrează foarte mult pe cuvinte. Bineînțeles că ele sunt importante în angrenajul unui discurs. Dar prima întrebare pe care trebuie sa ți-o adresezi atunci când construiești un discurs sau o prezentare este: Care este povestea pe care încerc s-o spun? Acesta este esențialul și de aici e bine să începi”, spunea Favreau.

Și într-un fel are dreptate. Mulți dintre noi stăm și ne gândim de o mie de ori care sunt cuvintele potrivite, cum ar trebui să le așezăm în frază, că dacă le așez așa se înțelege asta, dacă nu ailaltă etc, etc.

Și ajungem să ne blocăm. Să începi cu finalul în minte reprezintă o bună practică. Pornește de la mesaj.  Care este mesajul pe care dorești să-l transmiți publicului?! Și abia apoi apare cosmetizarea. E ca la frizer, întâi îi spui cum vrei să te tundă și abia apoi treceți la detaliile de profunzime ale noului look.

Foarte bun sfat și sunt multe trucuri de învățat de la Jonathan Favreau în materie de public speaking.

În plus, îți propun să mai adăugăm încă o învățătură peste ce spunea Favreau. O exersăm în trainingul de public speaking.  După ce cunoști povestea  pe care vrei să o transmiți, ai nevoie și de o structură în care să o îmbraci. Pentru asta, te invit să privim câteva spoturi apărute de-a lungul anilor la tv.

Absolut orice reclamă bună este construită pe structura clasică a unei povești.

Lăsând la o parte conținutul spotului, ce-ai observat?

E ca la limba română în clasele primare, așa-i? Îți mai aduci aminte de momentele subiectului? Expozițiunea, Intriga, Desfășurarea acțiunii, Punctul culminant, Deznodământul.

Se regăsesc în orice spot de calitate. Fără intrigă, îi mai spunem noi și zâzanie, nu se poate construi o poveste. Altfel este doar o simplă înlănțuire de evenimente și acțiuni care se petrec. Zâzania face totul.

 

“A fost odată ca niciodată că dacă n-ar fi nu s-ar povesti. A fost odată un ținut îndepărtat în care nimeni nu simțea trecerea timpului. Totul era viu, mereu verde, vesel ca într-o vară fără sfârșit, iar oamenii se bucurau de fiecare moment ca și cum ar fi fost nemuritori. Era cald, iar recoltele prospere și abundente.

Totul până într-o zi, când asupra ținutului s-a năpustit o furtună puternică. Nimeni nu se așteptase vreodată la o asemenea furtună pentru că în acele locuri nu mai plouase niciodată.

Din acest motiv, toți oamenii din zonă s-au speriat din cale afară. Le era frică de faptul că întreaga recoltă pe care o aveau se putea strica. Și uite așa, au început să investească toți banii pe care-i aveau în cumpărarea a tot felul de utilaje de protecție a recoltei împotriva ploilor abundente. Au cumpărat excavatoare pentru a săpa șanțuri unde să se scurgă apa, folii de plastic pentru a acoperi recoltele, plase de acumulare a apei pe care să le transporte departe de acel tărâm, sisteme de protecție anti-vânt.

În final, după lupte persistente, mulți dintre ei și-au dat seama că au cheltuit mai mulți bani decât era cazul pentru că de fapt ploaia era benefică pentru recolte. Însă ei nu aveau de unde să știe acest aspect pentru că pe tărâmul lor nu mai plouase niciodată.

Morala poveștii: Oricât de bine intenționat ești, ai nevoie de know-how. Fii dispus să înveți în fiecare zi pentru că poate într-o zi vei afla și că ploaia este benefică pentru recolte și nu vei mai cheltui banii sperând să le salvezi.”

 

Sigur, nu este o poveste de globurile de aur, însă nici nu este cazul. Ceea ce vreau să desprindem din exemplul de mai sus este structura pe momentele subiectului.

După cum observăm, fiecare paragraf reprezintă un moment al subiectului.

Practic, ce vreau să învățam de aici sunt tiparele de limbaj cu care putem  introduce fiecare moment al subiectului astfel încât să construim o poveste credibilă, indiferent de contextul în care o creăm. Poate fi o poveste pentru copii, o poveste de business, o poveste pe care să o livrezi într-un discurs politic.

Sau chiar structura unui discurs politic, după cum spunea  Jonathan Favreau. Începe cu finalul poveștii în minte! Și abia apoi alege cuvintele potrivite.

 

Să recapitulăm:

Se întâmpla… (loc, timp, personaje)

La un moment dat… Până într-o zi…

Din acest motiv… Din această cauză… În continuare…

În final…

Morala este… Concluzia este… Mesajul este…

 

Așadar, cum arată povestea ta???

 

Dacă ești interesat să aprofundezi subiectul și să descoperi alte noi tehnici și tactici practice despre story telling, te aștept la training-ul open “INTELLIGENCE & MODERN PUBLIC SPEAKING”. 

 

Și nu uita, Attitude makes Altitude!

 

Dacă apreciezi articolul pe care tocmai l-ai citit, te rugăm să apeși butonul like din pagină. Desigur, ne-ar ajuta tare mult și un share via Linkedin, Facebook. Ne bucurăm foarte mult că am putut să contribuim prin acest articol la dezvoltarea ta personală și profesională.

Ne-ar plăcea să ne cunoaștem și să schimbăm idei constructive, așa că te încurajez să adaugi un comentariu mai jos. Pentru a descoperi ce traininguri livrăm, nu ezita să accesezi www.attitudetraining.ro. Echipa Attitute Training te salută și își dorește să te sprijine cu toate resursele pe care le are la dispoziție în evoluția ta personală, profesională și în cadrul organizației. Să ne vedem cu bine în sala de training!